Fr 20 Mar 09
Open City: Designing Coexistence
Wat is de ‘Open Stad'? Wie wonen en werken er? Welke krachten bedreigen haar? Waarom is het dringend nodig haar opnieuw te verbeelden en te bedenken?
Dit zijn slechts enkele van de vragen waarmee de bezoeker aan Open City: Designing Coexistence geconfronteerd wordt als hij tussen 24 september 2009 en 10 januari 2010 een bezoek brengt aan het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) dat het hart vormt van de 4e Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam (IABR).
Met een rechtstreekse verbinding tussen de straat en de grootste tentoonstellingszaal zal het NAi zichzelf letterlijk ‘openen' naar de stad Rotterdam en bezoekers en voorbijgangers verwelkomen in een dynamisch publiek forum. In deze ruimte zal een grootschalig doorloopmodel van de Open Stad worden gebouwd, waar inleidende tentoonstellingen en publieksactiviteiten zullen plaatsvinden. In het forum bevinden zich ook de toegangsportalen tot de zes internationale ‘situaties' die over het hele NAi zijn verspreid. Voor elk van deze thema's ontwikkelen architecten uit Nederland en daarbuiten onderzoeks- en projectvoorstellen, aangevuld met documentatie en kritische beschouwingen van kunstenaars, journalisten en onderzoekers.
De IABR zal de hoofdtentoonstelling verbinden met andere programma's zoals de tentoonstelling die samen met de Academie van Bouwkunst Rotterdam en het IHS/Erasmus Universiteit wordt georganiseerd op de RDM Campus in Rotterdam Heijplaat, een internationale masterclass i.s.m. het Berlage Instituut, een tentoonstelling van de Dienst Ruimtelijke Ordening in Amsterdam, een reeks lezingen, debatten, diverse publicaties en een serie televisie én radiodocumentaires in coproductie met de VPRO.
De curatoren van de 4e IABR hebben zeven situaties benoemd met de geografische, ruimtelijke, typologische en sociaal-culturele kenmerken die verschillende kwaliteiten en mogelijkheden van de Open Stad aan het licht brengen. Elk van deze situaties zal worden verkend via onderzoek en concrete projecten, en wordt gepresenteerd als een subthema van de biënnale.